DigitalPixel | Az emberközpontú weboldalkészítés
Webfejlesztőként meg kell érteni, hogyan használják az emberek a honlapot: hogyan jutnak el a hasznos információkhoz? Én az egyszerű, letisztult oldalakat szeretem. Ha te is, keress!
weboldalkészítés, webdesign
3009
post-template-default,single,single-post,postid-3009,single-format-standard,qode-quick-links-1.0,ajax_fade,page_not_loaded,,qode_grid_1300,qode_popup_menu_push_text_top,qode-content-sidebar-responsive,qode-theme-ver-11.2,qode-theme-bridge,wpb-js-composer js-comp-ver-5.2.1,vc_responsive

Az emberközpontú weboldal

a

Az emberközpontú weboldal

A weboldalkészítés során sokszor hallom azt, hogy csináljuk meg úgy az oldalt, hogy szeressék a keresőrobotok, akkor majd hamarabb ér el jobb helyezést. Ezen elgondolkodtam: hiszen a tátogatóknak csináljuk a weboldalt elsősorban, tőlük szeretnénk valamit, nem a keresőtől. A Google nem vevő, a weboldalad, webáruházad látogatóitól remélheted a bevételed. A tendenciák is azt mutatják, hogy az emberközpontú, látogatóközpontú oldalak a sikeresebbek, a kereső is ezeket értékeli többre. Nem két külön világ, a kereső meg a látogató, hanem egy és ugyanaz, a kereső azt preferálja, amit a látogatók viselkedése alapján értékesnek tart.

De vajon ügyfélközpontúság és az emberközpontúság között van-e különbség, ha weboldalkészítésről van szó? – Szerintem van egy kicsi, mivel a legtöbben, akik nézik a weboldalt, még nem ügyfelek, hanem azzá kell válniuk. Ha pedig a meglevő ügyfeleidet csábítod vissza egy jó ajánlattal, akkor szintén nem teheted meg, hogy figyelmen kívül hagyod a teljesen jogos igényeiket. Máris megvan a cél: a weboldalnak konvertálnia kell, eredményeket kell hoznia.

De milyen eszközei vannak egy weboldalkészítőnek az emberközpontúságra?

Meg kell értenünk, hogyan használják az emberek a honlapot: mit keresnek, hogyan jutnak el a hasznos információkhoz? Én az egyszerű, letisztult oldalakat szeretem, ahol könnyen, világosan lehet tájékozódni, ahol a dizájn maximálisan a használhatóságot szolgálja és nem öncélú látványelem. Ahol minden az, aminek látszik. Mondok erre pár példát, amivel az UX designernek számolnia kell:

  • ha aláhúzott szövegrészt talál a látogató, az jó eséllyel link is, nem pusztán kiemelés. Ha mégsem kattintható, akkor elbizonytalanodik.
  • ha egy gomb nagyon kicsi, vagy semleges színű, akkor nem találja meg
  • ha egy weboldal nem nyílik meg rendesen mobilon, nem “hüvelykujjbarát” akkor a látogatók több, mint felének okoz nehézséget
  • ha csak be van öntve a szöveg, nincs tagolva, címezve, képi elemekkel megszakítva, akkor belefárad a szem.
  • Kellemes, tiszta, éles képek kellenek, olyan feliratok, címek fontok használata az előnyös, amik jól mutatnak, de jól is olvashatók. Ne kelljen erőlködni vele.
  • Kellemes, harmonikus színvilág, ami illik a céghez
  • Világos menüstruktúra: ha nem egyértelmű, hogy mi hol van az oldalon, hamar összezavarodik a látogató.
  • Gyorsan pattanjon: ha az oldal túl lassú, elunják és továbbállnak.

Amikor weboldalt készítek, mindig azon gondolkodom: hogyan is fogják ezt használni? Mit hova érdemes tenni, hogy a megfelelő utat járhassa be a látogató?

Arra törekszem, hogy remek látvány és hasznos, jól betagolt szövegrészek fogadják, amiről nem csak az jut az eszébe, hogy wow, de szép, hanem az első jó benyomás után mélyebben megismerje, kapcsolatba kerüljön a tartalmával. Végül, de nem utolsó sorban a weboldal tulajdonosa szerinti célt elérje: vegyen, rendeljen, telefonáljon, teszteljen, szóval megtegye az közeledő lépést – vagyis konvertáljon. Szép weboldalt csinálni nem nagy művészet, de olyant, ami szép is, meg a remélt számokat is hozza, az már érdekesebb! – ha ilyen weboldalt, webáruházat szeretnél, akkor nézd meg eddigi munkáimat és keress bátran!